یک کارشناس مواد غذایی:از سرخ کردن غذا با روغن گیاهی با حرارت بالا بپرهیزید/هنگام سرخ کردن غذا به تفت دادن اکتفا کنید

یزدفردا :یک کارشناس مواد غذایی:از سرخ کردن غذا با روغن گیاهی با حرارت بالا بپرهیزید/هنگام سرخ کردن غذا به تفت دادن اکتفا کنید

کارشناس مواد غذایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: روغن‌هاي جامد را از سبد غذايي حذف و از روغن‌هاي مايع گياهي موجود در بازار استفاده كنید.

رضا مورکیان د،  اظهارداشت: روغن‌هاي جامد علاوه بر چربي‌هاي اشباع شده، حاوي اسيد چرب ترانس هستند و از طرفی، تحقيقات جهاني ثابت كرده است كه براي قلب و عروق بسيار مضرند.

مورکیان خاطرنشان ساخت: افراد برای سرخ كردن غذا با روغن مايع نيز به تفت دادن اكتفا كنند و غذا را كمتر سرخ كنند.

وی افزود: روغن‌هاي مايع گياهي نيز براي سرخ كردن با حرارت بالا مناسب نيستند، لذا خانواده‌ها بهتر است كه از روغن‌هاي مايع مخصوص سرخ كردن آن هم به ميزان كم استفاده كنند.

 

وی با بیان این مطلب که روغن‌هاي جامد موجب گرفتگي عروق مي‌شوند گفت: این مهم افراد خانواده را زود هنگام و در سنين پايين دچار بيماري‌هاي قلبي عروقي كرده و موجب سكته‌هاي قلبي و مغزي آنان مي‌شود.

مورکیان با اشاره به اینکه امروزه  زندگي شهرنشيني تحرك را از ما گرفته است و اين چربي‌ها نمي‌سوزد افزود: از طرفی، تغذيه نامناسب و تحرك ناكافي موجب شده كه سن ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي كاهش يابد.

 

این کارشناس مواد غذایی با اشاره به اینکه تمام كشورهاي دنيا تلاش دارند ميزان چربي ترانس را در انواع غذاها كاهش دهند افزود: سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده است كه با كاهش ‪ ۲درصد ايزومر ترانس مي‌توان تا ‪ ۲۵درصد از بيماري‌هاي قلبي عروقي جلوگيري كرد.

مورکیان عنوان داشت: استاندارد جديد روغن جامد كه تحت عنوان "روغن خانواده" به بازار عرضه خواهد شد نيز متاسفانه تا ‪ ۱۰درصد ايزومر ترانس وجود دارد و چربي‌هاي اشباع شده آن بالاست.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا